A CD Projekt Red – bár korábban megígérte, hogy nem fogja fizetetlen túlóráztatni munkásait –, most mégis kénytelen megszegni a szavát.
Annak érdekében, hogy a Cyberpunk 2077 időre elkészülhessen, az alkotóknak heti 6 napot kell dolgozniuk –jelentette be a játékfejlesztő cég az alkalmazottaknak. Annak dacára, hogy korábban többször is hangsúlyozták, hogy erre nem kerülhet sor. Nyilvánvalóan azért volt szükség erre a lépésre, mert nem akarták újfent elhalasztani a megjelenést november 19-ről.
A stúdió társalapítója, Marcin Iwiński 2019-ben kétszer is nyilatkozott arról, hogy hogyan kívánják ezeket a túlórákat kezelni. Egyszer úgy fogalmazott, hogy „humánusabbak kívánunk lenni, és az embereket tisztelettel kívánjuk kezelni”. Ezek alapján úgy tűnt tehát, hogy kötelező túlórákat nem fognak bevezetni a cégnél.
Habár a CD Projekt Red nem határolódott el teljesen a túlórától mint lehetőségtől, az alkalmazottaknak folyamatosan az volt kommunikálva, hogy bármikor nemet mondhatnak rá. A Kotakunak adott interjújában Iwiński úgy fogalmazott, hogy a stúdiónak saját „nem kötelező túlórás irányelve” van, amely annyit tesz, hogy bár felkérhetik az alkalmazottat túlóra elvégzésére, az bármikor nemet mondhat rá, mivel „nem kötelező”. Az idézőjeles részek Iwiński saját szavai.
Már idén januárban látszódott, hogy a cég nem lesz képes betartani dolgozóinak tett ígéretét. Ez kiderült a Polygon birtokába jutott befektetői hívásból, amikor arról kérdezték a vezetőket, hogy a fejlesztőcsapatuk képes lesz-e elkerülni a fizetetlen túlórák igénybe vételét – Adam Kiciński, a cég ügyvezető igazgatója erre nemleges választ adott. Úgy fogalmazott, hogy „próbáljuk keretek közé szorítani ezeket a túlórákat, de már a végső szakaszban járunk. Próbálunk reálisak maradni, de sajnos nem tudjuk elkerülni”.
A Bloomberg birtokába jutott e-mail szerint a CD Projekt Red egy másik vezetője, Adam Badowski hasonló kifogásokkal élt, arra utalván, hogy a cégének egyszerűen nincs más lehetősége, mint hogy keményebb munkát írjon elő az alkalmazottaknak annak érdekében, hogy a meglévő hibákat ki tudják javítani a játékban. Mindezt úgy, hogy egy, a CD Projekt Rednél dolgozó munkatárs Bloombergnek adott nyilatkozata alapján vannak olyanok a cégnél, akik már „cirka egy éve” éjjel és hétvégente is dolgoznak a programon.
– Döntésem minden következményét vállalom – írta egy e-mailjében Badowski. – Nagyon jól tudom, hogy ez szembemegy mindazzal, amit korábban mondtunk az ilyen típusú túlórákról. Szintén ellentmond a saját hitemnek is ezen a téren: hogy a fizetetlen túlóra sohasem lehetne a válasz. De már kipróbáltunk minden egyes alternatívát, hogy kezeljük a helyzetet – zárta a nyilatkozatot. Azonban arról nem esett szó, hogy tulajdonképpen mire is gondolt alternatívák alatt.
A Cyberpunk 2077 eredetileg idén április 16-án kellett volna, hogy megjelenjen, azonban a stúdió eltolta a megjelenést szeptember 17-re, azzal az indoklással, hogy „több idő kell a javításokhoz, és ahhoz, hogy tökéletesre csiszolják” a játékot. A CD Projekt Red később ismét elhalasztotta a megjelenést, akkor november 19-re, azt a magyarázatot adva, hogy a fejlesztőcsapatnak még egy kis időre van szüksége ahhoz, hogy „keresztülrágják magukat mindenen, kiegyensúlyozzák még a játékmechanikákat, és rengeteg hibát kijavítsanak”. Ahogy már a cikk elején is említettem, valószínűleg azért nyúltak a szóban forgó nem túl jó megoldáshoz a CD Projekt Rednél, mert nem akarták újfent elhalasztani a megjelenést, holott arra lenne szükség. Én mint játékos nagyon várom már, hogy rátehessem a kezemet, de azt kell, hogy mondjam, nem azon az áron, hogy közben halálra dolgoztatják az alkalmazottakat – ráadásul ingyen és bérmentve.
Ti mit gondoltok erről? Örültök, hogy nem halasztják tovább? Esetleg erről az egyre gyakoribb tendenciáról –fizetetlen túlóra (angolul crunch) – hallottatok már? Véleményeiteket osszátok meg velünk!
Forrás: The Verge
Szerk.: Időközben felhívták rá a figyelmünket, hogy nem fizetetlen túlóráról van szó. Lengyelországban, ahol a cég székhelye is van, a törvény 100%-os túlóra pénzt ír elő. Ezen felül a CD Projekt Red-nél azt nyilatkozták nem régiben, hogy a cég bevételeinek a 10% szét fogják osztani az alkalmazottak között. Így már azért talán egy fokkal elviselhetőbbek azok a túlórák, még ha nem is olyan egészségesek.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Előző játékos cikkünk: | |
|
|