Még mielőtt beleugranánk a League of Legends világába, beszéljünk egy kicsit arról, mit is jelent az a MOBA. A stílus – vagy fajta – eredete a StarCraft és a Warcraft 3 környékére tehető. A MOBA egy rövidítés: Multiplayer Online Battle Arena – nyersfordításban annyit jelent, hogy „Többjátékos internetes csataaréna”. Ehhez a fajta játékmenethez a korábban említett StarCraft egyik pályáját vették alapul, és használták fel a már Warcraft 3-ban ismert Defense of the Ancients – DotA – játékstílust. Ezen alapokra épülnek fel az aréna játékok, amiket ma MOBA-nak hívunk.
Játékmenet:
Általában 5v5-ös meccsek vannak. Célunk az ellenséges bázis megsemmisítése. Pályánk négy részből áll, ezen belül három ösvény és a dzsungel. Minden ösvényen áll 2-2 torony, ezek azt a célt szolgálják, hogy a játékmenet idejét növeljék azzal, hogy ne tudjanak az adott játékosok már az elején végső csapást mérni az ellenség bázisára.
Játékos felosztás:
Mind az 5 játékosnak megvan a maga szerepe a harc során. Alsó ösvényre megy kettő játékos, egy támogató és egy lövész karakter; míg itt a támogatónak semmi dolga nincs, csak csapattársa és saját életének védelme, addig a lövész megpróbál minél több miniont ölni, ezáltal pénzt és tapasztalati pontot szerez magának, ami a fejlődéshez elengedhetetlen.
Középre megy egy általában mágus karakter, aki ebben az esetben egyedül van és próbál minél több miniont megölni.
A fenti ösvényre szintén csak egy játékos megy, ide célszerű közelharci karaktert vinni, ami később nagy páncélzattal és erővel rendelkezik, hogy meg tudja védeni saját csapattársait a végső rajtaütés során.
Végül az ötödik játékos megy az úgynevezett dzsungel területre, ide érdemes egy gyorsan harcoló közelharci hőst vinni. Itt a játékos célja, hogy minél több NPC-t - Non Player Character (Nem játékos által irányított karakter) megöljön különböző egyéni és csapatjutalmakért cserébe. Illetve ha hiányzó ellenfél van a fenti és a középső ösvényen, ez a játékos segít a balansz megtartásában.
Itt megjegyezném, hogy ez az általános játszási formája a MOBA-nak, ez játékonként és játékosoktól/csapatoktól függően eltérő lehet, nem törvényszerű dolgok.
Sorozatunk első választása a League of Legends – LoL –; ez mindenki számára elérhető, ingyenesen játszható, teljesen magyar játék – szinkron és felirat egyaránt. ITT tudtok beregisztrálni és letölteni, utána már nincs határ, irány az e-sport világa.
Habár az e-sport még mindig új dolognak számít, a nézői és versenyzői számokon ez abszolút nem látszik, sőt egyre többen vágnak bele abba, hogy „igen, profi e-sportoló leszek”. Eleinte szkeptikus voltam, mivel eddig úgy voltam vele, az az igazi sport, amit fizikálisan művelsz, edzel, életmódot váltasz, és esetleges meccseken vagy tornákon megmutatod, eddig mi mindent tanultál és gyakoroltál. És itt álltam meg egy pillanatra, és gondoltam végig, hiszen az e-sportban is ugyan ez a szisztematika, mivel itt is edzünk/gyakorlunk, életmódot váltunk és versenyekre járunk, hogy az eddig megszerzett tudással felmérjük saját képességeinket, illetve azt, hogy mit és mely módon kell még fejleszteni egyéni és csapatszinten. Lényegében ez is egy sport, ugyan nem fizikálisan végezzük, de hát a sakkot sem.
- október 7-én jelentették be először, ezt követően 2009. április 10-én indult el egy zárt bétateszt, majd ugyanebben az évben október 22-én ért véget és október 27-én jelent meg hivatalosan a Riot Games játéka, a Leauge of Legends. A játékot tervezte és megálmodta Rob Garret és Steve Feak. A rajzfilmes grafika nem újdonság, Riot Games is ebben a köntösben álmodta meg a játékot, ennek elsősorban PR okai voltak, hiszen így könnyebb esetleges rajongóknak rajzokat vagy jelmezeket megtervezni. Mivel ingyenes játékról van szó, ezért természetesen ebben is vannak az úgynevezett mikrotranzakciók – játékon belül vásárlás – de aki szokott telefonon játszani ingyenes játékokkal, és sajnos már a súlyos pénzekért megvásárolt AAA címeknél is előfordul ez a jelenség – khm, köszi Ubisoft és EA – nem újdonság.
Noha nem kell megijedni, senki nem lesz több vagy jobb, mert sok-sok magyar forintot költ a LoL-ra, hiszen Hőst tudunk venni úgynevezett idézői pontokból – röviden IP-ből – úgy, hogy csak játszunk a játékkal, és minél több meccset nyerünk, és azon belül minél jobban teljesít a játékos, az annál több tapasztalati pontot – XP-t – és IP-t szerezz magának. Egy-egy hős ára eltérő a többiétől, 390- 6900 IP körül mozognak. Minél újabb vagy népszerűbb az adott hős, értelemszerűen annál drágább. Ha nem akarsz bajlódni IP megszerzésével, akkor itt jön közbe a Riot pont - röviden RP - amit már pénzért tudsz vásárolni, illetve tudsz ezen felül még különböző XP növelőket is, hogy a meccsek után több XP-t szerezhess magadnak. Végül, amit csak RP-ért vehetsz magadnak, azok a hős ikonok – játékos profilképe – illetve a hős kinézeteket. Egyszóval aki valós pénzért játszik, semmiféle előnyt nem élvez azzal szemben, aki egyetlen forintot nem költ a játékra. Maximum csilivili lesz a néhány karaktere és hamarabb eléri a 30. idézői szintet, ami egyébként a maximum.
Minden héten magyar idő szerint keddi napon új heti ingyenesen játszható hősök érhetőek el, ez nem azt jelenti, hogy hetente kapsz tíz karaktert, tök ingyen és az már a tied, hanem az adott héten az a tíz karakter lesz ingyenesen játszható/kipróbálható, ami következő hét kedden cserélődik. Szóval mindenki ki tudja tapasztalni, melyik az igazán neki való karakter és játékstílus.
Alapvetően három játékmód érhető el a LoL-ban. A klasszikus – Kanyargó rengeteg – 5v5 ami eleinte csak játékosok vs. gép – azon belül három szint: bevezető, kezdő, középhaladó. Majd ezt követően, ha már van elég tapasztalatunk, jöhet a PvP – Player versus Player (Játékos a játékos ellen). Második a 3v3 – Kanyargó rengeteg – itt nagyjából ugyanaz a lényeg, mint az 5v5-ben, csak ezt kevesebben játsszák, amit szintén az elején csak a gép ellen tudunk játszani (kezdő és középhaladó szinten).
Ezt követően az jön az ARAM nevű játékmód, amit csak játékosok ellen tudunk játszani, és valahol az 5. szint környékén válik elérhetővé. Itt egyáltalán nem érvényes az általános MOBA játékmenet, hőseinkkel egy hídon mérjük össze erőinket szemtől szembe, dzsungel és jóval kevesebb torony társaságában; cél itt is az ellenséges bázis elpusztítása, de itt a hősünk alapból a 3. szinten kezd és több kezdeti aranyat is kap. Nem általunk választott hőssel megyünk, hanem a játék véletlenszerűen a megszerzett hőseid közül illetve a heti ingyenes hősök közül választ egyet.
Végül van az úgynevezett Featured game mod – Kiemelt játékmód –, amiben szintén hetente más és más pályákat kapunk és azon belül feladatokat; itt szintén nem a MOBA általános játékmenete van első rendben. Heti karakterekről és Kiemelt játékmódokról bővebben itt tájékozódhattok.
De ha már hős szintek, mérkőzéseken belül 1-es szinten kezdünk minden csatát – kivéve a korábban említett ARAM-ot és a kiemelt játékmódokban is előfordul a 3. kezdő szint –, maximum pedig 18. szintig tudunk fejlődni. Összesen négy képességünk van, ezeket szintlépés útján szerezhetjük meg, illetve fejleszthetjük azokat. Rajtad áll, melyikre pakolsz először, de az ultimate képesség csak a hatodik szinttől elérhető. A három alapképességnek öt szintje van, az ultimate-nek viszont csak három. Ha a hősöd eléri a maximum szintet, akkor már minden képessége teljesen ki lesz fejlesztve, épp ezért, hogy melyiket fejlesszük előbb, csak az elején fontos, de ez hős függő.
Minden hős a játék elején/során a megszerzett aranyért cserébe vásárolni tud magának több tárgyat is. Ez hős típustól eltérő lehet, hogy mit érdemes megvenni és mit nem. Általában nagyobb varázssebzést, tényleges sebzést, több életet, több páncélt, stb. Illetve vannak életfiolák, amikkel kis százalékban tudunk magunknak életet tölteni.
A hősöknek betudunk állítani különböző varázslatokat, ezekből szám szerint kettő lehet nálunk és hős típustól illetve, hogy a pályán mely részén harcolunk, függ ennek a használata, hogy mikor mit viszünk magunkkal. Pl.: ha egy varázslóval középen harcolunk, érdemes az átvillanás és a teleport képességet használni. A villanás az ellenség utolérése érdekében lehet hasznos, illetve ha menekülőre kell fogni a dolgot. A teleport meg azért célszerű, ha esetleg hazamennénk manát illetve életet tölteni, és esetleg vásárolni valamit a boltban, mihamarabb visszaérjünk a pozíciónkba, hogy ne hagyjunk ellenfelünknek előnyt azzal, hogy nem tartjuk nyomás alatt. Ezt persze egyén- és hősfüggő, ki és miként használja ezeket.
A mesterség dolog eléggé megosztó, nem kötelező használni, de nagyon hasznos lehet. Ha nagyon gyakorlatiasok szeretnénk lenni, akkor a mesterségoldal 10%, a maradék 90%-ban meg a játékostól függ, hogyan alakul egy-egy párharc végkimenetele; szóval nem létfontosságú ennek használata, de javasolt. Erre az internet nagyon hasznos lehet, profiktól ellesni egy-két jó mesterségoldalt, vagy saját magunk próbálkozunk meg ennek összerakásával.
Másik hasonló hasznos, ami állandó erősítést biztosít számunkra, az a Rúna használata. A rúnákat nem kapjuk, ezeket venni kell, de nem kell megijedni, IP-ért tudjuk ezeket megvásárolni, szóval ténylegesen nem költöttél továbbra sem a játékra, csak játszanod kellet. Ha kezdő vagy, a „rúnázás” bonyolultnak tűnik, de ne aggódj, az interneten szintén találsz erre megoldásokat. Ne félj használni, mindenki így kezdte.
Végül nincs más hátra, mint edzeni, sokat idegeskedni, örülni és szenvedni a játék során, mert hát ki tudja, talán Te leszel a következő magyar e-sport egyik sztárja!? Nem szégyen a segítség, ha esetleg elakadnál valahol, vagy éppen profi segítségre lenne szükséged, bátran keresd fel a Magyar E-sport Akadémiát, ahol mindenre megtanítanak, amire csak kell. Hiszen MOBA nélkül nincs e-sport, e-sport nélkül nincs MOBA.
Következő MOBA játék amit górcső alá veszünk, az a DotA 2 lesz, ami szintén ingyenesen játszható aréna játék, de erről majd később!
Elérhető platformok:
- PC
- Mac OS X
Előző cikkünk: | Következő játékunk: |
A jövő sportja, az e-sport jövője | Árral szemben |