Nem igazán írunk mobil platformos játékokról, de mivel nemsokára megjelenik ez a cucc PC-re is, úgy gondolom, aktuálissá válik a dolog.
Ezt a Bethesda által fejlesztett mobil unaloműzőt úgy kell elképzelni, mint egy városépítős játékot, hasonlóképp, mint az EA által fejlesztett Sim City-t. Csak itt nem nagyvárosokat építünk, hanem túlélőket mentünk meg egy atomtámadás sújtotta világban a föld alatt. A játék elsőre bonyolultnak tűnik, ám ahogy egyre jobban beleássuk magunkat, úgy értünk meg mindent lépésről lépésre. – Aki esetlen nem ismerné a Fallout-szériát, annak tudnia kell, hogy ez egy posztapokaliptikus RPG játék, ami egy atomtámadás után játszódik, és erre épül a Fallout Shelter is.–
A játék szokásos oktatással indul, mint a legtöbb: építs ezt, mert kapsz érte azt, stb. Eleinte nem kell megijedni, ha nem menne a dolog, ugyanis a látszat ellenére elég sok mindenre figyelni kell. Vegyük alapul azt, hogy van víz, áram és élelem, erre épül az egész Vault – szabad fordításban ez annyit jelent, hogy pince, de maradjunk a bunkernél, az jóval királyabb. Szóval mindenképp ezekre feküdj rá, ha esetleg belevágsz ebbe a kalandba. Én ugyanis abba a hibába estem, hogy építgettem mindenfélét össze-vissza; egyszer csak azt vettem észre, hogy nem termelünk vizet. Dwellers – lakók – hangulata a béka segge alatt volt, és közben mindenki szomjan akart halni. Már kezdtem feladni a dolgot, mikor rájöttem, hogy ja, azért nem működik a víztermelés, mert nem termelünk elég áramot hozzá. Khm, igen, de most őszintén, ki gondolta volna ezt!? Szóval igen, elég összetettnek tűnik a játék, de hamar hozzászoksz. Minél több dweller jön, annál több lakóhelyiség, élelem és víz kell, majd mivel szeretnénk, hogy hasznunk is legyen belőle, beállítod dolgozni, amihez ugye áram kell. Illetve minden megépített kis építménnyel növelni és fejleszteni kell az áramellátást, különben ott tartunk, amit az imént meséltem.
A cuccok termelése időre megy, értelemszerűen minél több dweller dolgozik az adott területen, annál hamarabb lesz kész az adott fázis, miután ki tudjuk szedni a nyersanyagokat. Ezeket a munkaterületeket lehet fejleszteni, minél magasabb, annál hatékonyabb, azaz annál több nyersanyag nyerhető ki belőle; ez egyébként változó, hogy pénzbe kerül-e, mert itt-ott előfordul, hogy csak azután tudsz fejleszteni, miután elértél egy minimum népességet a Vaultodban. Jó példa erre a Weapon crafting – fegyverkészítés – terület, ahol 45-ös dwellers szám elérése kell a további fejlesztéshez, ami után jobb fegyvereket tudunk készíteni. Itt meg is állnék egy kicsit. Na, már most fegyvert úgy tudsz készíteni, ha van hozzá nyersanyag, ami nem mást, mint junk – azaz szemét. Ezt úgy tudunk szerezni, hogy kiválasztunk egy dwellert a sok közül, akit kiküldünk a nagyvilágba gyűjtögetni.
Alaposan fel kell szerelni, minél erősebb fegyvert és ruhát kap, annál könnyebben veszi majd az akadályokat, amikkel kint találkozik. Ezt tényleg érdemes úgy csinálni, ahogy mondtam, mert nem egy dwellerem halt meg játékom során, akik ugyan újra feléleszthetőek, de az már pénzbe kerül, és hogy mennyi az annyi, az attól is függ, mennyi cucc volt nála, milyen messze van, illetve hányas szinten volt az illető. A képen láthattok egy „Returning to Vault” – Visszatérés a Bunkerbe – feliratot és egy időmennyiséget. Ez általában úgy jön ki, hogy ha már 24 órája úton van, és visszahívjuk a Vaultba, akkor annak a fele, azaz 12 óra az útidő, amennyi alatt visszaér. Embereket szerezni a játék elején egyszerű, maguktól találnak rád, és viheted be őket a Vaultba. Idővel már nem állnak sorba az ajtód előtt, így a pihenőhelyiségekben kell egy férfit és egy nőt össze hozni, hogy jöjjön a baba. Még nem találkoztam olyan lakókkal, akik nem akarták volna, így ezzel különösebb gondotok nem lesz.
Ilyenkor – nem meglepő módon – a két lakó kedve 100%-ra ugrik, és a nő teherbe esik. Terhességi idő alatt egyébként ugyanúgy munkába tudjuk állítani lakóinkat. De kanyarodjunk vissza kicsit a morál felé. Minden egyes lakónak külön morálja van, illetve van egy összesített morál, amit fent a bal felső sarokban láthattok. A játék mindennap jutalmaz minimális pénzösszeggel, ami függ az emberek össz. morál százalékától. Illetve termelés bónuszt is kapunk 90% felett, ami annyit jelent, ha kész egy adott termelés és beszedjük azt, pénzt is kapunk. Harmadik mód a lakószám növelésére, hogy építünk egy rádióállomást.
Természetesen a hatékonyság itt is függ attól, mekkora szinten és hányan dolgoznak az állomáson. Itt a lakók rádióüzeneteket küldenek a túlélőknek, hogy nálunk még van remény. Ugyanakkor nem csak fenékig tejfel a lakóid élete, ugyanis random – véletlenszerűen – érnek titeket kellemetlen incidensek. Az egyik, hogy valamelyik munkaterületen tűz üt ki. Ha szerencsés vagy – és most minden szadizmust félretéve – olyan helyen történik, ahol vannak lakóid, ugyanis akkor van a legnagyobb esélyed, hogy eloltsd a tüzet, mielőtt az még tovább terjedne máshová. Illetve vannak olyan esetek, mikor radioaktív, baromi nagy csótányok törnek be szintén random területre és próbálnak kicsinálni minket. A harmadik az nem más, mint amikor – feltételezem – más Vault lakói támadnak meg téged portyázásaik során, akik betörnek és próbálnak minél több mindenkit megölni, illetve nyersanyagot lopni. De ha ügyes vagy, ezek csak szánalmas próbálkozások lesznek. Továbbá vannak challenge-ek – kihívások – játék alatt, amikért pénzt kaphatunk, stb.
Verdikt
- Ha igazán jó unaloműzőt vagy épp esetleg utazós játékot keresel, akkor meg is találtad.
- Ízig, vérig Fallout hangulat
- Free to play – ingyenesen letölthető
- Mikrotranzakciós tartalom van a játékban az ingyenesség lévén, de soha nem kattintottam még rájuk, mert abszolút nem volt rá szükségem.
- NINCS REKLÁM – Ha van wi-fi kapcsolat, ha nincs.
A Bethesda E3 konferencián bejelentette, hogy fog kapni a játék egy nagy ingyenes frissítést hamarosan. A játéknak persze vannak hiányosságai, mint pl. hogy más emberek bunkerével jó lenne ha tudnánk szövetkezni, úgy mint nyersanyagcsere meg egyéb kereskedelem. Izgalmasabb harcrendszert is el tudnék képzelni. Ezeket a hiányosságokat remélem pótolják a fejlesztők, de ha nem, az sem gond, mert a játék így is jól sikeredett.
Elérhető platformok: Android, iOS PC és Windows Phone – hamarosan.
Előző játékunk:
A démonölés alapszabályai