Az olvasottság nem publikus.

Digital Reality Magazine

  • Játék
  • Film
  • Zene
  • Tech
  • Offline
  • Kapcsolat
Eszmefuttatások az indie játékokról, egy csésze tea társaságában

Eszmefuttatások az indie játékokról, egy csésze tea társaságában

indie.jpg
Az indie játékok töretlen sikereire való tekintettel most megpróbálom összeszedni, hogy milyen tényezők következtében válhatott ez lehetségessé, illetve milyen műfajokra volt a legnagyobb hatással. 

De mindenek előtt, mit is szokás indie játéknak nevezni? Azokat a címeket, amiket egy független fejlesztői csoport készít önerőből - kiadói tőke nélkül - szokás az "Independent video game" jelzővel ellátni. Ez természetesen nem egy új keletű dolog (a mai multik is elkezdték valahogy), nagy számban publikálhattak független fejlesztők a 90-es években. Viszont ahogy felváltották a 2D-t a 3D-s játékok, a fogyasztói igények növekedése megnehezítette a fejlesztők dolgát. Azonban a 2000-es évek második felében újra ugrásszerűen megnőttek az indie címek a piacon. 

A változás egyik oka, hogy a játékipart is érintette a válság: cégek mentek tönkre, a biztonságosabb bevételszerzést helyezték előtérbe, azaz egyre több folytatást készítettek új játékok fejlesztése helyett (khm..Call of Duty..khm). Ezzel ellentétben a "garázsprojektek" szűkös erőforrásaikat kreativitásukkal kénytelenek ellensúlyozni, amivel életet vittek a beszürkült játékiparba. Erre jó példa a Hand of Fate. 

1422425_672138796152102_1205207905_n.jpgA Defiant Development főhadiszállása


Illetve a játékokat bemutató internetes felületek elterjedése olyan lehetőségekhez juttatja a kisebb stúdiókat, amivel áthidalható a kiadói támogatás. Erre a legjobb bizonyíték PewDiePie gameplay Youtube-csatornája, ami a magánkézben lévő csatornák között a legtöbb feliratkozással rendelkezik a világon. Persze a sok videómegtekintés önmagában még nem jelent sok vásárlót, erről ír a The Astronauts csapata is, a Vanishing of Ethan Carter készítői.
Továbbá a játékok elektronikus úton történő vásárlása is elterjedt, nincs szükség lemezes kiadványokra.

És nem utolsó sorban elmondható, hogy a piac résztvevői is "támogatják" az indie fejlesztőket. Az E3, Gamescom rendezvényeken ha nem is egyesével mutatnak be indie címeket, de kapnak egy külön blokkot. Steamen pedig külön kategória az indie. Sőt, a modokat is vásárolhatóvá tette volna a Steam, de a játékosokból ez ellenszenvet váltott ki, és elvetették az ötletet. Persze lehet felhozni ellenpéldákat is, például a Bethesda perelte a Minecraft-ot fejlesztő Mojang-ot, Illetve a Microsoft le is csapott a Minecraft tulajdonjogára. 

 Ha pedig a konzolos platformot tekintjük, a Sony előszeretettel vesz kisebb hazai stúdiókat a szárnya alá, akik cserébe PlayStation exkluzív játékokat készítenek. Erre a legjobb példa a FromSoftware, akik a Demon Souls óta igencsak kinőtték magukat, legutóbb pedig az eddig legjobban várt PS4 exkluzív címet szállították a Bloodborne-nal (ami az eddigi szegényes felhozatalnak is betudható).

Két műfajt szeretnék megemlíteni ahol szerintem komolyabb változást hoztak az indie játékok:

Az Indie Horror
A horror játékokról azt hiszem kijelenthető, hogy egy réteg műfaj. Ami a tripla A-s darabokat illeti, igen véges a számuk, és itt is a folytatásokra mentek rá (Doom, Deadspace, F.E.A.R.). Az indie játékoknak sikerült betömniük ezt az űrt az utóbbi időben. Rengeteg egyszemélyes projekt látott napvilágot, és sokkal nagyobb közönséghez jutottak el, mint az előtte lehetséges lett volna. Igaz, többségük olcsó jumpscare-ekre alapoz, egyszerű grafikával és rövid játékmenettel, de mégis sokan szórakoztatónak találták. A filmiparra jellemzően itt is elég sok "trash" alkotás jelent meg ebben a műfajban (Slenderman, Five Nights at Freddy's). De persze születtek kifinomult címek is, mint az Amnesia: The Dark Descent a Frictional Games-től.

6lodg3lix4.png

A 2D reneszánsza
Ha valamit nem hittem volna el mondjuk 10 évvel ezelőtt, az az, hogy 2015-ben még mindig népszerűek lesznek a 2D-s játékok és a zombik. Márpedig annyira népszerűek, hogy egyben is elképzelhető a kettő, mint a Deadlight esetében. Azt hiszem, ebben a műfajban látszik meg igazán, mennyire kreatívak tudnak lenni a kevésbé megkötött független stúdiók: már javában a 3D világát éljük, ahol a virtuális valóság hatását keltő kiegészítők sem fikció, és mégis letudnak ültetni embereket egy 2 dimenziós játék elé. 

2826046-2015030815050316.jpg

A fejlesztőknek sikerült továbbgondolniuk a klasszikus platformer akciókat, és közben terebélyes történeteket mesélniük, mint például a Braid, vagy az Ori and The Blind Forest esetében. Az előtér és a háttér pedig jól elkülönülő elemeikkel 3D-s hatást keltenek a játékosban. Vagy ott a Shovel Knight, ami kifejezetten retró hatást kelt, miközben RPG-elemekkel teszi élvezetesebbé a játékmenetet. 

Nem akarok rosszmájúnak tűnni, de meg kell említenem, milyen negatív benyomásokat tett rám ez az új indie éra. Természetesen jó dolognak tartom, hogy lehetőség van támogatni a kis stúdiókat, például kickstarter projektekhez való hozzájárulással. De az, hogy alfa vagy béta verzióban lévő játékokat árulnak, ráadásul sokszor még olcsónak sem mondanám, az szerintem túlzás. Az előrendelésekre hajtó multik hozzáállását tükrözik. Pont azok számára nyújthatna szórakozást ez a "műfaj", akik nem tudnak/akarnak kiadni sok pénzt a tripla A-s címekért, vagy nem rendelkeznek azzal a konfigurációval, hogy futtasák. Ezzel szemben erre gyakran rácáfolnak a készítők. Ráadásul semmi biztosíték nincs, hogy be is fogják tudni fejezni a játékot, vagy hogy az lesz a végeredmény, amit a játékos vár. 

Nektek melyik indie játék jött be eddig a legjobban? Kommentekben írjátok meg véleményeteket!

Szólj hozzá! indie játék horror 2D Tovább
Eszmefuttatások az indie játékokról, egy csésze tea társaságában Tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Szólj hozzá!

Ajánlott bejegyzések:

  • Robot franciák, francia robotok Robot franciák, francia robotok
  • A Sony nem nyugszik A Sony nem nyugszik
  • Sony VR – második rész Sony VR – második rész
  • Bolyhoska a Total Warban Bolyhoska a Total Warban
  • B mint Bebop B mint Bebop

A bejegyzés trackback címe:

https://digitalrealitymagazine.blog.hu/api/trackback/id/tr998414484

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Facebook Twitter Instagram

Hirdetés

Digital Reality Magazine

Játék, film, zene vagy a tech világról szeretnél tudni? Jó helyen jársz! Események, élménybeszámolók, tesztek és hírek várnak rád itt a Digital Reality Magazine-nál. Hetente megjelenő friss hírekkel/cikkekkel naprakész lehetsz. Reméljük, megtalálod nálunk a számításaidat, kattints a követés gombra, hogy elsőként értesülj az új bejegyzésekről! DRM team

Facebook oldaldoboz

Tovább a Facebook-ra

Top 10

  1. A magyar játékipar fénykora
  2. Vakok közt Momoa a király
  3. Az élet a legjobb(?) forgatókönyvíró
  4. Ami hiányzik a képregényfilmekből
  5. Hát... ez nem sikerült
  6. Honnan jött és hova tart a VR?
  7. Hogyan legyen okos az okostelefon?
  8. „A Császár nevében: Hulljon a férgese!„
  9. Harmadik típusú találkozások
  10. Emlékek

Archívum

  • 2022 november (2)
  • 2022 szeptember (1)
  • 2022 július (1)
  • 2022 május (3)
  • 2022 április (3)
  • 2022 január (1)
  • 2021 november (1)
  • 2021 október (1)
  • 2021 szeptember (7)
  • 2021 augusztus (5)
  • 2021 július (3)
  • Tovább...
süti beállítások módosítása
Dashboard