A CCG (collectible card game) vagy TCG (trading card game) kártyajátékok a 90-es évek elejétől indultak pályafutásukra, és a mai napig nagyon népszerűek bizonyos körökben. Ami a videojáték-adaptációikat illeti, már szűkösebb a kínálat, de a Hearthstone sikerein felbuzdulva változni látszik a trend. Az idei év több CCG játékot is tartogatott számunkra, ilyen például a Gamescom kapcsán általunk is megemlített Gwent, ami jelen állás szerint október 25-től lesz játszható Beta verzióban, vagy a Duelyst, ez utóbbi lesz mai témánk.
A Counter Plays által fejlesztett Duelyst egy Kickstarter-kampány eredménye még 2014-ből. A Beta tesztelések 2015 októberében kezdődtek, a végleges játék pedig 2016 áprilisában jelent meg, és ingyenesen elérhető. Azonban mostanában kezdett el relevánssá válni, ugyanis szeptemberben megérkezett az első kiegészítő Denizens of Shim'zar néven, és a Steam kínálatába is bekerült a játék.
A játékmenet a Hearthstone-ban megszokott alapokat követi, így az abban jártasak otthonosan fognak mozogni itt is, de csak részben. Ugyanis a Duelyst csavart egyet a műfajon, és egy körökre osztott stratégiai játékba oltotta a CCG játékelemeket. De vegyük inkább sorra, hogyan épül fel a játékmenet!
Egy 40 lapból álló paklit kell össze állítanunk, amiben szerepet kap egy hős, akit életben kell tartanunk, illetve az ellenfelét elpusztítanunk. Ezen kívül minionok, varázslapok és artifactek (hősre rakható fegyverek) közül válogathatunk tetszőleges arányban. Miután ezzel készen vagyunk, kezdhetünk is játszani.
A mérkőzések tempósak, átlagban kb. 10 percesek. 5 lapot húzunk kezdésnek, ebből kettőt cserélhetünk. A lapokat manából tudjuk megjátszani, minden körben eggyel többel rendelkezünk egészen 8 manáig, de ebben eddig nincs semmi meglepő. Az érdekesség az, hogy maga a játék egy 9x5-ös mezőn játszódik, ahol a minionokat megidézve szabadon léphetünk. Ez pedig a stratégiánkat egy új szintre emeli, hiszen hiába vannak az ellenfélnek erősebb lapjai, lehetőségünk van azt kompenzálni jobb helyezkedéssel. Például a Hearthstone-ból ismert “taunt” lapokat itt “provoke”-nak hívják, és csak a szomszédos mezőkre hat ki a képességük, így kijátszhatóak. Lapokat csak a hősünkkel vagy egy minionunkkal szomszédos mezőre játszhatunk ki, így ha például egy agresszív taktikával körbe tudjuk zárni az ellenfél hősét, igencsak megnehezítjük a dolgát. Ugyanakkor választhatjuk a passzivitást is, a minionokkal falat képezve távol tarthatjuk magunktól az ellenfelet, ezzel húzva az időt, míg felhúzzuk a kívánt lapjainkat. Ez a sakkhoz hasonló megközelítés újfajta lapképességek bevezetését hozta magával, például vannak “range” minionok, akik távolból támadnak, vagy “flying” képességű lapok, akik limit nélkül léphetnek. Természetesen itt is szerepet játszik a szerencse, mint minden kártya játékban, de itt minden körben lehetőségünk van cserélni egy lapot a kezünkből, ami nagyobb kontrollt ad a birtokunkba. A pályán elhelyezett 3 manakristály pedig a meccsek kezdését teszi izgalmasabbá, hiszen korán manaelőnybe kerülni, és egy erősebb lapot kijátszani aranyat érhet.
Jelenleg 6 frakció közül választhatunk, azon belül pedig 2 hős áll rendelkezésre (először csak 1), de minden paklival szintlépéssel szerezzük meg az alapértelmezett lapokat.
Lyonar Kingdoms
Paladin jellegű pakli, gyógyítások mellett a “provoke” lapjai hangsúlyosak, főleg akkor tudja buffolni a lapjait, ha közvetlen a hős mellett vannak, ezért egy tömbben érdemes velük mozogni.
Songhai Empire
Assassin pakli, a minionjai “backstab” képességgel rendelkeznek, amivel hátulról nagyobbat sebeznek az ellenfél hősébe, ezt pedig a teleportálós lapjaival lehet kivitelezni. Ettől pedig az egyik legjobban kombókra kiélezett pakli. Erős spelljei vannak, úgyhogy a range minionok is jól mutatnak ebben a deckben.
Vetruvian Imperium
“Structure” típusú minionjaival “Dervish”-eket idéz meg, illetve “blast” képességű minionokkal rendelkezik, amik egy egész sorban vagy oszlopban sebzik az ellenfél minionjait.
Abyssian Host
Igazi zoo pakli, a rengeteg olcsó miniont könnyedén buffolja egy kivégzéshez, vagy éppen a kivégzésükkel buffolja fel valamelyik erősebb miniont.
Magmar Aspects
A legagresszívabb pakli, akár a hőssel megnyerhetjük a játékot, mert szinte a végtelenségig tápolható. A “grow” és “rebirth” minion képesség pedig az egyik legjobb a játékban, személyes kedvencem jelenleg.
Vanar Kindred
Ez áll a legközelebb egy mage-hez, sok spell-lel operál, falakkal tudja megnehezíteni az ellenfél mozgását és a “vespyr” típusú minionjai nagyon jól kombinálhatóak.
A paklik nagyon kiegyensúlyozottak, persze kerültem szituációkba, ahol egy-két lap túlzottan erősnek tűnt, de ezeket folyamatosan finomhangolják patchekkel. Minden hónapban 4 új lapot adnak a játékhoz, szeptemberben pedig a Denizens of Shim'zar kiegészítővel 90 új lap került a játékba. Ez tartalmazott olyan 7-8 manás kivégző lapokat, amik eddig nagyon hiányoztak a végjátékból, inkább a kis lapok domináltak. Bekerültek a játékba a “battlepet” típusú minionok, amik az árukhoz képest erősnek számítanak, viszont maguktól cselekednek, ami egy érdekes koncepció (egymással jól kombinálhatóak, és van olyan lap, amivel átvehetjük felettük az irányítást).
Ami a játékmódokat illeti, itt sajnos egy kicsit elmarad a játék. Van egy “practice mode", ahol játszhatunk a gép ellen, a “season ladder” pedig a rangsorolt mérkőzéseket takarja. A "solo challenges” játékmód az egykörös kivégzésekről szól, ami nagyon élvezetes, és kifejezetten megtanítja az embert játszani. Ezzel szemben egy sztori jellegű küldetéssorozatnak sokkal jobban örülnék, ez sajnos hiányzik. A “gauntlet” pedig egy aréna játékmód, megadott lapokból kell választanunk, és minél több győzelmet elérnünk.
A “codex” menüpontban a háttértörténetről olvashatunk, és egy világtérképet is kapunk a játék univerzumáról, ami nagyon jópofa, viszont nem valami izgalmas olvasgatni őket, valljuk be, kevés embert fog érdekelni. Jobb lett volna ezeket videó formában elkészíteni. Lássuk be, nem könnyű a nulláról egy összetett univerzumot felépíteni, ami működik is, ezért is érthető a Hearthstone sikere, ami mögött ez már adott volt. A fentiekből mindent szintlépéssel teszünk elérhetővé, nem kell értük fizetni.
A kezelőfelület számomra kissé szegényes, például pakliépítésnél nem lehet rostázni a lapokat ár vagy típus szerint, amit jó lenne, ha a jövőben megoldanának.
A játék rendkívül jutalmazó, a napi kihívásokból minden nap könnyedén nyithatunk kártyákat, de ha pénzért vásárolnánk lapokat, Hearthstone-árakra számítsunk (minden új játékos kap egy egyszeri akciót lapvásárlásra).
Mikrotranzakciókkal vásárolhatunk még avatarokat, skineket, hátlapokat (szerezni is lehet), illetve emojikat, ugyanis az ellenfelünkkel emojikkal tudunk kommunikálni, ami egy jópofa ötlet. Az általunk meghívott játékosok által elért teljesítmények után pedig további jutalmakat zsebelhetünk be.
A fentieket összegezve, érdekes vérfrissítés a műfaj számára, ugyan néhol érezhetően kezdetleges még a játék, de nagyon jó az alapkoncepció, és idővel remélem még többet ki tudnak hozni belőle a készítők. Mindenkinek érdemes kipróbálnia, de a műfaj kedvelőinek különösen.
Elérhető platformok:
Microsoft Windows
OS X
Linux
PlayStation 4
Xbox One
Metacritic: 83/100
Ha tetszett, iratkozz fel:
Előző játékunk: | |
E-Sportoljunk #3 | |