Az olvasottság nem publikus.

Digital Reality Magazine

  • Játék
  • Film
  • Zene
  • Tech
  • Offline
  • Kapcsolat
Kiből lehet jó főhős?

Kiből lehet jó főhős?

Solo: A Star Wars Story

solo-star-wars-story-990x512.jpg

Mondhatni egyre jobban gyülekeznek a viharfelhők a Disney féle Star Wars univerzum felett, az eddigi részek erősen vegyes megítélése mellett nem volt a legjobb előjele a Solo filmnek az sem, hogy Phil Lord és Christopher Miller elbocsátása után Ron Howard-nak újra kellett forgatnia a film 70%-át. Ahogy az nagyjából várható is volt, az új Star Wars történetnek nem sikerült annyi nézőt megmozgatnia mint az előző filmeknek és elég sok negatív kritikát is kapott. Ironikus módon a Disney először pont azzal az SW filmmel bukott, ami egyébként egyáltalán nem sikerült rosszul, (értsd: nem akartam kiskanállal kivájni a szemem és sósavval kimosni a helyét mint a 7. 8. rész után) hála a széria megítéléséből fakadó előítéleteknek, ezzel pedig kockára téve a további potenciálisan jó filmek elkészülését. De ne szaladjunk ennyire előre, nézzük át tüzetesebben mitől is lett jó vagy rossz a Solo film.

Habár a Star Wars filmek közkedvelt karaktere Han Solo, sőt, az Empire Magazine szerint a világ 3., az Amerikai Filmintézet listáján pedig a 14. legnépszerűbb karaktere, az emberek többsége a hátuk közepére sem kívánták a Solo filmet. Nem véletlen, a “zsoldos antihős” karaktertípus egy jól bejáratott formula, a western filmekből is ismerhető. Egy önmagára támaszkodó, független, saját érdekeiért küzdő személy, akinek ugyan jobbára negatív tulajdonságai vannak, még is könnyű azonosulni az emberek felé mutatott bizalmatlanságával. Míg a főhős többnyire eleinte egy átlagember, akinek a karrakterfejlődését kísérjük szemmel, addig ez az archetípus kiforrt személyiség a kezdetektől fogva, aki nagyobb élettapasztalata miatt mentor szerepet is betölthet a főszereplőnél (mint ahogy azt Farkas tette Vadóccal az első X-men filmben). Az ő fejlődése általában az önös érdekekről való lemondást jelenti, a nagyobb jó érdekében, amit a múltbeli szenvedések ellenére is ott bújkáló, valahova tartozni akarás vágya gerjeszt. Ez az önmagán felülemelkedés pedig nem kis feladat, nem csoda hogy könnyű rá felnézni, cinikus humorukat megkedvelni. Férfi szemszögből nézve imponáló, hogy mernek szemben úszni az árral és a saját útjukat járni, amit a hétköznapi életben a legtöbben nem. Női szemszögből pedig hozzák a népszerű és izgalmas “rosszfiú” sztereotípiát, amiből fakadóan általában egy se veled se nélküled kapcsolat szokott kialakulni (mint Jack Sparrow és Elizabeth Swann viszonya a Karib-tenger Kalózaiban).

mv5bmjq2ntc4mtu5ml5bml5banbnxkftztgwnjqznduyntm_v1_sx1777_cr0_0_1777_744_al.jpg

Hogy lehet az, hogy ennek ellenére még is viszonylag érdektelennek nevezhető egy ilyen emblematikus karakter saját filmje? Részben egyszerű a válasz: Mivel egy szándékosan “sidekick”-nek szánt szereplőről beszélünk, eleve kérdéses, hogy megfogja-e állni a helyét főhősként. Harrison Ford neve gyakorlatilag egybe forrt Solo-éval, így erőteljesen megkérdőjelezhető, hogy nélküle van-e egyáltalán értelme megformálni azt. Másrészt nem igazán indokolja semmi egy előzmény film létjogosultságát. Igaz, ez az archetípus általában rejtélyes, nem ismerjük az előéletét részleteiben, hogy miért lépett arra az útra amit jár, de alapvetően klissés kiszámítható okai vannak, amik adják magukat, így nincs is rá szükség. Egy fiatal, még tapasztalatlan és naív Han Solo a főszerepben nem fogja magával hordozni azokat a karakterjegyeket, amiért szeretjük, így összességében elveszti funkcióját és vonzerejét is.  

Ettől függetlenül a nem túl jó esélyekkel induló Alden Ehrenreich (Han Solo) teljesen jó munkát végzett. Ha nem próbáljuk görcsösen a Harrison Ford féle Soloh-oz hasonlítani (aminek a fentiek alapján nincs is értelme) egy energikus, merész karaktert kaptunk, a jól megszokott aroganciával és pimaszossággal, aki szintén szerethető. Ami azt illeti a szereplőgárda többi tagjára sem lehet panasz, Donald Glover valószínűleg a legjobb Lando választás volt ami csak lehetséges, Emilia Clarke is rendben hozta Qi’ra szerepét, de valahogy nem igazán működött közte és Solo között a kémia, nem volt valami jól megírva a közös száluk. Mivel kifejezetten kedvelem Woody Harrelson-t, jó volt látni egy SW filmben, kár hogy Beckett mint Han “mentora” eléggé felszínesre sikeredett. Paul Bettany pedig Dryden Vos szerepében ugyan a szokásos, 100km-ről is egyértelműen kiszúrható főgonoszt alakítja, így is mind kifinomult viselkedésével, mind harctechnikájával egy stílusos ellenfél.

solo-star-wars-trailer_1523250918568.jpg

Ha szereplői oldalról erős is lett a film, a történetről ugyan ez már nem mondható el. A cselekmény végig a coaxium körül forog, ami a hiperűrugráshoz szükséges üzemagyag és rendkívül értékes, ezt hajszolják a bűnözők és a Birodalom egyaránt. Han Corelliaról való kijutása után cseberből vederbe esik, így keveredik bele Beckették coaxium lopásába és még egy tucatnyi kalandba, míg el nem éri a film végső tetőpontját. Az elég egyszerűcske történet igaz tartogat pár kisebb csavart és izgalmas, de mellőz minden drámaiságot, inkább csak sondródunk az árral egyik akcióból a másikba. Nyilván formálta Solo jellemét a Qi-ra-val folytatott kapcsolata vagy a Beckettől tapasztaltak, de egyik szálnak sincs egy olyan drámai tetőpontja ami törést okozott volna Solo életében, nincsenek meg azok a párbeszédek és érzelmek amitől belekarmolnánk a fotelbe, nem jutunk el A-ból B pontba a film végére. A cselekmény pozitív oldaláról viszont elmondható, hogy tele van nosztalgiával, például megelevenedik előttünk hogyan találkozott Solo először Chewbacca-val, hogyan nyerte el Landotól a Millenium Falcont, átizgulhatjuk a híres Kessel Run-t amit az egyik legemlékezetesebb SW mommentumként is elkönyvelhetünk. Ezen kívül tele van utalásokkal (pl a Teräs Käsi harcművészet) és a filmek világán kívülre is kitekint (főleg a Clone Wars animációs sorozatra), elkezdi végre egységbe kovácsolni a különböző platformra készített SW tartalmakat. A film végi cliffhanger pedig egy új történetszál lehetőségét is felveti, ami ugyan nagyon el lett találva, de jó esélyes nem lesz belőle semmi, (talán az Obivan vagy Boba Fett filmben még előkerülhet). És ha már itt tartunk, ez a film szemben a 7. 8. résszel végre tényleg bővítette az univerzumot, megkaptuk azt a sokszínűséget amit egy SW filmtől elvárhatunk, a havas Vandor bolygótól kezdve a Mimban mocsarain át a Kessel rabszolgatelepéig. A hangulatot tovább erősíti, hogy ezúttal tökéletesen elvoltak találva a különböző lények, (Lady Proxima és kollégái adtak egy sötétebb “creepy” hangulatot az egészhez) nem mint például a 8. rész kristály rókái. És ha lények akkor persze ejtsünk pár szót aktuális droidunkról is L3-37-ről. Úgy fest minden SW filmbe kötelező egy “egyszerű embert” megtestesítő elveszett, nagyrészt csak szemlélődő karakter, aki a poénokért felelős. Ez változó sikerrel szokott összejönni, ezúttal is igen vegyes volt a reakció, viszont dicséretes hogy formabontó módon ennél hangsúlyosabb jellemvonásokkal ruházták fel. A feminista, egyenlőségért küzdő, öntudatra ébredt droid valóban eléggé elütött az SW világától, ez a komolyabb vonal nem jellemző a filmekre és talán a viszonylag gyengén megírt poénok miatt is furán hatott. Ettől független üdítő ez az új irány, emlékezzünk vissza, eredetileg a sci-fi nem saját korunk aktuális problémáinak tárgyalására volt egy eszköz?    

Összességében a hibák ellenére is egy élvezhető filmről beszélhetünk, sőt, a Star Wars történetek kezdenek most már kínosan jobbak lenni mint a fő szál.

A film megjelenése: 2019. május 25.
IMDB
Rotten Tomatoes

facebook-flat-vector-logo-400x400.png twitter-logo.png instagram_app_large_may2016_200.png youtube-logo-full_color.png

 

Előző filmes cikkünk:
Thor: Ragnarök
thor_1.jpg
10 komment film star wars solo 2018 Woody Harrelson Emilia Clarke Paul Bettany Alden Ehrenreich Ron Howard Donald Glove Tovább
Kiből lehet jó főhős? Tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
10 komment

Ajánlott bejegyzések:

  • Virtuális valóság a négyzeten Virtuális valóság a négyzeten
  • A Sony nem nyugszik A Sony nem nyugszik
  • Magas szintű fúzió Magas szintű fúzió
  • Sony VR – második rész Sony VR – második rész
  • A totális háború ideje még nem jött el A totális háború ideje még nem jött el

A bejegyzés trackback címe:

https://digitalrealitymagazine.blog.hu/api/trackback/id/tr6414069589

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2018.06.25. 18:26:51

Korrekt film volt, a fő gond egy okra vezethető vissza, és az az Utolsó Jedi. Vagyis két okra: az Utolsó Jedi nemrég jött ki, és nem ért fel a várakozásokhoz (pedig azokat erősen lejjebb is vitte a 7. rész). Utólag bele gondolva messze nem a legrosszabb SW film, de közel sem akkora élmény, mint a Rogue 1. Ez tényleg túlságosan töltelék epizód lett, de ezt nem tudhattuk előre.

Maradjunk annyiban hogy egy film sikerét sosem a tényleges minősége, hanem az előzmények (előző részek és a reklámkampány) alapzza meg (érdemes megnézni az X men sorozatot, a 3 és 7. rész elég gagyi lett, mégsem azok a legsikeretelenebbek. Szerintem most pihentetni is fogják egy picit a korábban gondosan felépített franchise-t.

Valami átgondolás a SWnél is szükséges lesz, mert a 7 és 8 rész sem volt akkora durranás, és szerintem lassan Ridley Scott kezéből is kicsavarják a rendezői varázspálcát az Alien franchise-nál.
Válasz erre 

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2018.06.25. 22:52:57

@Ződ2000: X-men 7.??? Basszus, én 3 részről tudtam, amiből a 3. el is vette a kedvemet a folytatástól. Azt hittem, hogy "oldalági" filmeket csináltak még hozzá. Azt hiszem, erős túlkínálat van a műfajból.

A Star Trek is harminc (ötven) éve gyenge, és ebből azóta is jól eléldegél. A gyártót nem az érdekli, hogy a film jó legyen, hanem hogy a lehető legtöbb pénzt termelje. Miképp lehetne még magyarázni azt a technikát, hogy leforgatnak több filmre való anyagot, majd összeraknak belőle valamilyen filmet, próbavetítéseket tartanak, és aszerint átrendezgetik még egy kicsit? Hát miféle történetről, folyamatról, felépített, színészileg megformált karakterekről ábrándozunk, ha a forgatáskor még nem tudják, hogy mi lesz a film vége? (És eleje?) A kritika mindig hosszan foglalkozik azzal, hogy valamelyik színész mennyire hozza jól a karaktert, de mit csinljon a szerencsétlen, ha majd csak utólag, a vágóasztalon dől el, hogy a leforgatott sokféle snittből végül miféle történetet és miféle karaktert akar a producer kihozni? Túl olcsó lett a nyersanyag, a felvétel, nem kell méterben számolni a leforgatott filmet, Szomszédok-színvonalú jelenetkék százait veszik fel, és abból raknak össze valami filmet, az egészet bőven meglocsolva CGI-vel.

Sokszor jósolták meg a filmipar végét, de most is egyfajta vég közeleg. A számítógépes játékok grafikai és animációs színvonala már összeér a filmekével, az élőszereplős és animált filmek határa is összeért, szerintem nem kell sokáig várni a szintetizált filmkészítésre. S1m0ne, az ötlet még csak újnak sem mondható. (Főleg azoknak, akik olvasnak scifit.)
Válasz erre 

Fortress_ 2018.06.25. 23:14:39

Sokszor hallani, hogy Han Solo fiatalkori karaktere más, mint a felnőtt. Ezzel az a baj, hogy az új Solo film és az Új remény közt 4-5 év telik csak el. Vagyis nagy változás, jellem-érés nem nagyon lehet. ennyi idő alatt.
Válasz erre 

Echo73 2018.06.26. 08:49:54

Az elemzés nagyobb részével egyetértek, még a gyenge sztori is elment volna szódával, de ennyire sótlan, karizmátlan főszereplőt régen láttam már, és a szerelmi szál (?) sem működött egyáltalán. Solo figurája az egyik akcióból a másikba kerül, miközben (érthető módon) cseppet sem kell izgulnunk érte, hiszen biztosan megmenekül. Nehéz műfaj itt az előzményfilm. Talán éppen ezért rizikós a belengetett Obi-van és Boba Fett sztori is.
Válasz erre 

2018.06.26. 10:38:18

@Ződ2000: A TLJ szerintem olyan botrányosan rossz lett, hogy én elengedtem a SW-t, a hiba szerintem kijavíthatatlan. Megfogadtam, hogy több SW filmet moziban nem fogok megnézni, nem veszek SW merchandise-t, ezzel büntetem a Disney-t a franchise lerombolásáért. Sokan vagyunk így, a Solónak esélye sem volt, még ha jó film is lenne, bukásra volt ítélve.
Válasz erre 

Ződ2000 · http://egzostive.com 2018.06.26. 13:44:41

@nemorino: nem nevezném botrányosan rossznak, csak hiányzott az a tökéletesség ami a V és VI részben benne volt (az eredeti IV is minden komolyan vehető volt, az új betétek csak rontottak rajta).

Az biztos, hogy nem éreztem a vágyat hogy azonnal rohanjak DVD-t venni.

@Androsz: he? te meg milyen filmes blogger vagy? A First class talán a egyik legjobb rész (bér az első kettő is nagyon jól sikerült), a Future past is remek lett.

Gyanítom nem lineárisan forgatnak, egy 100 milliós projeknél már igencsak szétszedik a munkafolyamatokat.
Válasz erre 

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2018.06.26. 15:33:36

@Ződ2000: "te meg milyen filmes blogger vagy?"

Semmilyen. Csak néző, az is csak óvatosan. :-)

A nemlineáris forgatás teljesen rendben is van, hiszen tulajdonképpen arra találták ki a forgatókönyvet, mondjuk. De az én fogalmaim szerint egy komolyan megtervezett munkának legalább az eredménye legyen egy lineáris film. Ha a stúdió már a gyártáskor blokkokat vagy paneleket hoz létre, amikből majd végül kirakják a legsikeresebb fogadtatást ígérő végterméket – majd a maradékot "sosem látott részek" formájában DVD-n adják el nekünk –, az olyan "készítsd magad Picasso" stílusú műalkotás. De végül is nem tudom, miért csodálkozom ennek az elfogadottságán, ma a tömegeknek zene gyanánt is azt nyomják, amit valamilyen DJ összerakosgat a számítógépén, aztán esetleg valami fukszos nigger még beleversikél egyet a közepibe, és már kész is a gigasláger.

Én ezek után ma már nem csodálkozom azon, ha egy színészen nem látom azt, hogy értené a saját figuráját. Mitől értené, amikor a felvétel előtt még úgy tudta, hogy ő nemrég még piszkosul utálta a másikat, akivel most beszél, aztán a végső vágásban az lesz, hogy korábban szerelmes volt belé, esetleg ezt egy utólag beillesztett telefonbeszélgetésből tudjuk meg. Így nem lehet rendes filmet csinálni, csak látványosat, amit a popkornzabáló háttérmozizók fognak nyereségessé tenni. Azt a színházat sem a művésziségéért dicsérnék, ahol a darab közben a közönség szavazná meg, hogy merre menjen a történet.
Válasz erre 

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2018.06.26. 16:02:04

@Androsz: Egyszer láttam egy filmet DVD-n, Tökéletes gyilkosság, jó színészekkel, elég jó is volt. Annak két befejezését is feltették a lemezre. Érdekes játék volt, játéknak elment, és csak a film végét csinálták meg így.

Régebben volt a kezemben egy-két "programozott könyv", ha jól emlékszem a műfajára. Az olvasó döntése vagy választása szerint haladt tovább, mint egy számítógépes játék. Hát az irodalmi Nobel-díj jelöltjei között nem láttam egyiket sem. Volt idő, amikor filmek ilyen rendszerű készítését is fontolgatták.
Válasz erre 

SZPIITII 2018.06.26. 23:19:48

@Ződ2000:
"egy film sikerét sosem a tényleges minősége, hanem az előzmények (előző részek és a reklámkampány) alapzza meg"
Te a bevételre gondolsz, de a film sikere nem egyenlő a bevétellel. Továbbá vannak olyan filmek, amik a semmiből bukkannak elő és mivel jók, tarolnak.

Jericho 1:
"Ezzel az a baj, hogy az új Solo film és az Új remény közt 4-5 év telik csak el. "
Ott a pont.
Válasz erre 

Stenonis 2018.06.27. 17:34:43

Rozsomák.
Mi az istenért kell a kretén magyar ferdítéseket használni. Semmi farkasos nincs Logan-ben.
Logan=Wolverine =Rozsomák
Válasz erre 
Mégsem
Mégsem

Megjegyzés:
Facebook Twitter Instagram

Hirdetés

Digital Reality Magazine

Játék, film, zene vagy a tech világról szeretnél tudni? Jó helyen jársz! Események, élménybeszámolók, tesztek és hírek várnak rád itt a Digital Reality Magazine-nál. Hetente megjelenő friss hírekkel/cikkekkel naprakész lehetsz. Reméljük, megtalálod nálunk a számításaidat, kattints a követés gombra, hogy elsőként értesülj az új bejegyzésekről! DRM team

Facebook oldaldoboz

Tovább a Facebook-ra

Top 10

  1. A magyar játékipar fénykora
  2. Vakok közt Momoa a király
  3. Az élet a legjobb(?) forgatókönyvíró
  4. Ami hiányzik a képregényfilmekből
  5. Hát... ez nem sikerült
  6. Honnan jött és hova tart a VR?
  7. Hogyan legyen okos az okostelefon?
  8. „A Császár nevében: Hulljon a férgese!„
  9. Harmadik típusú találkozások
  10. Emlékek

Archívum

  • 2022 november (2)
  • 2022 szeptember (1)
  • 2022 július (1)
  • 2022 május (3)
  • 2022 április (3)
  • 2022 január (1)
  • 2021 november (1)
  • 2021 október (1)
  • 2021 szeptember (7)
  • 2021 augusztus (5)
  • 2021 július (3)
  • Tovább...
süti beállítások módosítása
Dashboard