"In modern war... you will die like a dog for no good reason"
Ernest Hemingway
Fogad minket az idézet a játék indítása után, majd a főmenüben találjuk magunkat. Egyszerű, de hatásos kezdés és ez a minimalizmus jellemző az egész játékra. Nincs is ennél többre szükség, a 11 bit studios így próbálja közvetlen módon tudtunkra adni a háború borzalmait.
Az enyhén rajzolt, skicces hatású grafika a zenei aláfestéssel karöltve eszméletlen nyomasztó hatással van a játékosra az első pillanattól kezdve. A sötét tónusú és szélsőségesen kontrasztos képi világával ez a darab is jó példa az indie fejlesztők kreativitására, ha a hangulatkeltésről van szó.
Új játékot indítva egy oldalnézetes sandbox jellegű játékmenetet kapunk, ahol a történetet mi magunk alkotjuk. Egyetlen feladatunk van: civil szereplőinket irányítva kell túlélni a borzalmakat a háború végéig. Azt, hogy hogyan és meddig, nem tudjuk, semmilyen narratíva nincs a játékban és tutorialt sem kapunk a kezdéshez, mindent a hibáinkból kell megtanulnunk.
A játékmenet napokra van bontva, illetve azon belül nappali és éjjeli szakaszra osztott.
Nappal a karaktereink szükségleteit kell kielégítenünk amolyan sims-esen, illetve a menedékül szolgáló házunkat is fejleszthetjük. Éhség, fáradtság, betegség, sérülések a problémák egy része, amikkel szembe kell néznünk. "Bázisunkat" komfortosabbá tehetjük, illetve fel kell készítenünk a külső támadásokra, zord időjárásra.
Éjjel pedig elindulhatunk egyvalakivel nyersanyagokat kutatni, míg a többiek alszanak vagy birtokunkat őrzik. Bukkanhatunk elhagyatott, vagy békés civilekkel lakott házakra, de előbb-utóbb valaki fegyverrel fogja utunkat állni a túlélést jelentő zsákmányhoz.
Itt kezd a játék érdekes lenni. Ugyanis döntéseink kihatnak a karakterek lelki állapotára, így nem viselkedhetünk felelőtlenül. Ha egy másik civil életének kiontására kényszerülünk, az súlyos depresszióba dönti hősünket.
Tehát a mentális leépüléssel is küzdenünk kell, ami a fizikai szükségleteknél nehezebben kezelhető. A morált hétköznapi apróságokkal is igyekezhetünk fenntartani, mint a kávé vagy a cigaretta, illetve karaktereink egymást is képeseket átsegíteni a nehéz időkön.
Rendkívül szigorú a játék, folyamatosan nyersanyaghiányban vagyunk, a nappal és éjszaka gyors váltása miatt sokszor nincs mindenre elég időnk, és véletlenszerű események is ellenünk dolgoznak.
Indie játékhoz képest rengeteg lehetőséget kapunk. A fegyverektől és a lootolást segítő eszközöktől kezdve craftolhatunk akár még rádiót is, hogy információkat szerezhessünk a külvilágról. Továbbá kereskedhetünk más civilekkel, döntési helyzetekbe kerülünk, hogy kinek segítünk vagy kit fogadunk be közösségünkbe.
Rendelkezik még a játék egy tényleges sandbox móddal is, ahol mi készíthetjük a térképet, választhatjuk ki az induló karaktereket, stb.
Fontos még megemlíteni a játékhoz készült "War Child Charity" DLC-t is, ami graffiti művészek alkotásait adja a játékhoz és teszi gyűjthetővé. A készítők az ebből befolyt összeget pedig 100%-ban a War Child részére ajánlják fel, akik háborús területeken élő gyermekeknek próbálnak segíteni.
Összegezve a fentieket: egy részletgazdag, izgalomban és váratlan fordulatokban bővelkedő játékról van szó. Aki kedveli a komor, komolyabb gondolatokat ébresztő játékokat, annak mindenképp csak ajánlani tudom ezt a darabot.