Rövid kis vélemény (ismételten nem kritika) a Respawn (Titanfall 1-2, Apex Legends) legújabb játékáról, a Star Wars Jedi: Fallen Orderről.
Az alábbi szempontok mentén kívánom bemutatni a terméket: történet, játékmechanika, zene, grafika, és végezetül pedig egy összefoglaló, azaz verdikt következik majd. Nem tervezem hosszúra nyújtani, mert tudom, hogy mindenki arra kíváncsi, megéri-e azt a közel 20.000 forintot a termék – avagy sem. Vágjunk is akkor bele az első pontba, a történetbe! Tesztelési eszköz: PS4 Pro.
I.) Történet:
Idő tekintetében a Star Wars III. része, azaz A Sith-ek bosszúja (egészen pontosan a 66-os parancs kiadása) után járunk 5 évvel. Főszereplőnk Cal Kestis, egy volt padawan, aki túlélte a jediket ért támadást, és most egy roncsfeldolgozó bolygón, a Braccán bujkál. Főhősünk, ha nem is vágta el magát az Erőtől, de már nem ténykedik jediként. Próbál túlélni egyszerű roncsfel/átdolgozóként. Élete egészen addig nyugodtnak mondható, amíg egy munkahelyi baleset során használni nem kényszerül az erőt, hogy megmentse társát. Ezzel felfedi magát, és az Inkvizítorok, akiknek a feladata a megmaradt jedik felkutatása és likvidálása, a nyomába erednek. Szerencséjére egy volt jedi mester – Cere Junda – és az általa felbérelt pilóta – Greez Dritus – megmentik. Cere célja a Jedi Rend felélesztése, ennek érdekében meg kívánja találni a galaxisban található Erő-érzékeny fiatalokat. Ehhez a kalandhoz csatlakozik egy rövid beszélgetés után Cal is. Az Erő-érzékeny fiatalok hollétét egy úgynevezett Holocron őrzi, amelyet a Bogano nevezetű bolygón rejtett el Eno Cordova volt jedi mester.
A Holocron természetesen el van zárva, és csak akkor juthatunk hozzá, ha egy sor küldetést végrehajtunk. Eme tárgy keresése közben megismerünk egy ősi, mára már kihalt Erő-használó fajt, a zeffókat is. Lényegében az ő útmutatásaikat kell követnünk majd kalandjaink során. Nagy spoilert és titkot nem árulok el vele, ha elmondom, hogy összesen 6 bolygón fog majd folyni a történet. Ezekre a planétákra többször is vissza kell majd térnünk mind a történet, mind mellékküldetések (gyűjtögetések) okán. Röviden nagyjából ennyi lenne a történet. Szépen bővíti a meglévő ismereteinket az univerzumról, és arról a 19 évről, amely a Star Wars III. és IV. része között telt el. Fontos információ: ez a játék a Star Wars-kánon részét képezi, azaz mindenre, ami itt történik, arra utalásokat tehetnek majd a későbbi filmek és történetek is! Többet nem igazán szeretnék elárulni a sztoriról, mert az már spoileres lenne. Lépjünk is a következő pontra: a játékmechanikára.
II.) Játékmechanika:
Hol is kezdjem? A játék nagyon szépen össze van rakva. Megfelelő arányban található benne platform, puzzle és akció. Tény és való, hogy ezek tekintetében szinte minden nagyobb elődtől lop valamilyen már jól bejáratott elemet. A Prince of Persiából a jól ismert falon futást és más platform elemeket, a puzzle részek a régi Tomb Raidereket idézik, a cinematic és játék közötti átmeneteknél én egy kis God of Wart (2018-as) véltem felfedezni, harcok tekintetében pedig a Sekiro fog visszaköszönni. A továbbiakban 3 részre tagolnám a jobb érthetőség érdekében ezt a szekciót.
1.) Akció: Ahogy említettem, főleg a Sekirótól emel, de rögtön meg is jegyezném, hogy a nehézség állítható a játékban. Összesen 4 opció közül választhatunk: Story Mode, Jedi Knight, Jedi Master és Jedi Grandmaster. 3 rész változik az ezek közötti váltogatások során: Parry Timing, Incoming Damage, Enemy Agression. Felfelé haladva az első pont csökken, a másik kettő nő. Én a Jedi Master nehézségen vittem végig a játékot – leírás alapján ez tűnt a normál fokozatnak, itt volt a fenti hármas egyenlő arányban elosztva. Fontos viszont, hogy még ez a szint is messze elmarad a Fromsoftware-től megszokott nehézségtől. Nyilvánvalóan a Grandmaster közelítené meg azt a szintet, de véleményem szerint még az sem lenne annyira szivatós. Összegezve: a játék csak az akciómechanikákat és a látványt emelte át a Sekiróból, a nehézségét nem. Így egyszerre látványos és élvezhető akciókat kap a játékos. A harc fluid, az animációk szépek a kivégzéseknél (de vérre vagy repülő végtagokra nem kell számítani, mégis csak Disney tulajdonú Star Wars-ról beszélünk). Boss-harcok szintén vannak, akárcsak a példa gyanánt szolgáló alkotásnál, de ezek nagy része opcionális, nem kötelező jellegű. A játék elején mellénk szegődik egy aranyos kis droid, BD-1 – az idő nagy részében a vállunkon fog csücsülni –, aki, ha az életerőnk túl alacsony, azzal jelzi, hogy pirosra vált át, ezzel is megspórolva egy keményebb bossfightnál azt, hogy mindig az életerő miatt kelljen aggódnunk. Még egy egyszerű, de nagyszerű megoldás a Respawntól, jár nekik a keksz érte! Emellett még megemlíteném az úgynevezett skillpoint rendszert. Minden megölt ellenség után töltődik a skillpoint csíkunk, csak úgy mint a Sekiróban, viszont akinek az nem ismerős vagy nem játszott vele: ha elég számú ellenséget megölünk, akkor betöltődik ez a csík, és nyerünk egy pontot, amit meditáció (következő pontban bővebben róla) során elkölthetünk. A gyilkolászás mellett még az úgynevezett force echók (múltbéli események maradványai az Erőben), valamint BD-1 felfedezései is termelik ezt az XP-t. Vigyázat! Ha megölnek, akkor ahhoz kerülnek, aki megölt minket. Tőle egyszerűen vissza lehet szerezni, csupán meg kell csapni, és máris újra miénk a cuccos (egy kicsit BloodBorne rendszer). Ha pedig leesés okán haltunk meg, akkor csupán annyi a dolgunk, hogy visszamegyünk oda, ahol leestünk, és ott fog várni a begyűjtésre. Ha azonban a begyűjtés előtt meghalnánk, akkor elvész a skillpoint, amit addig gyűjtöttünk! Attól nem kell félni, hogy túlgyűjtjük magunkat, majdnem 100%-ra játszva a játékot nekem még volt egy képességem, amit nem sikerült kifejlesztenem, tehát azt kell mondanom, jól el van osztva a rendszer. Ha az ember szeretne fejlődni, akkor bizony ismételten csak felfedeznie és gyűjtögetnie kell. Ez is jó ösztönző lehet majd! Ebben a rendszerben ismételten csak a Fromsoftware köszön vissza. Elég erősen érezhető a hatásuk a fiúkon!
2.) Térkép: Alapvetően nem gondolnám külön pontnak, de ennél a játéknál mindenféleképpen szót kell ejteni róla. A térképet BD-1 segítségével hívhatjuk elő: hologram képében kivetíti nekünk. Ennek okán ha ő éppen nem elérhető, vagy nem olyan talajon állunk (lógunk, vízben vagyunk), a térkép nem elérhető. Ez a megoldás néha eléggé bosszantó tud lenni, viszont összességében nekem tetszett a realitása. Ami viszont akár negatívumként is megemlíthető: gyors utazás nincs a játékban. Ezt shortcutokkal próbálták orvosolni, azonban ha nem egyben, hanem részleteiben játszik az ember, vagy csak szimplán nem olyan jó a memóriája, akkor nagyon könnyen el fog tévedni az egyes bolygókon. Rengeteg útvonal és lehetőség van. Bár van térképünk, de azt értelmezni nagyon nem egyszerű dolog. Egyfelől ott van az, hogy akár 3-4 szintet is lehet rajta váltogatni. Másrészről néha igazán nagy nehézséget okoz kitalálni, hogy egyik régióból hogy lehet átmenni a másikba. És ha már régiók: az viszont piros pont, hogy egy bolygó térképét felosztották régiókra, és ezen jelölték, hogy azt hány százalékban fedeztük fel, illetve az úgynevezett titkokat (később lesz róluk szó) és kincses ládákat. A rendszer külön színnel jelöli, hogy hová mehetünk, hová nem és hol nem jártunk még. Ez jó megoldás, mivel nem kell mindig az egész térképen rohangálni a maximalistáknak (jelentkezem), hanem leszűkíthető a keresés egy adott régióra. Mindent összevetve nem olyan rossz a térkép megoldása sem a Respawnnak, de a gyors utazás hiánya nagyon fájó, még annak ellenére is, hogy a felfedezés erőltetése volt vele a célja a készítőknek. Amivel nem is lett volna baj, ha kapunk egy átlátható térképet, de nem egyszer én is eltévedtem, pedig elég aktuálisan a fejemben volt a térkép a hologram nélkül is. Végezetül pedig itt megemlíteném az úgynevezett meditációs pontokat (Dark Souls-rajongóknak bonfire, akik abban nem ismerősek, azoknak): mentési pontokat. Ha Cal itt leül meditálni, akkor a játék végrehajt egy mentést. Azaz ha megölnek minket, itt éledünk újjá. Ha pihenőt is tartunk (külön választható opció), akkor minden addig megölt ellenség újjáéled (kivéve a boss-ok), viszont ezért cserébe a mi életerőnk visszatöltődik, és a stim packek is visszaállnak. Ezeken felül pedig itt tudjuk elkölteni a skill pointunkat is.
3.) Platform és puzzle: A játék ezeken a területeken főleg a Tomb Raidertől, a Prince of Persiától és a God of War (2018)-tól "lop".
A játék több mint fele platform kihívásokat fog nyújtani: indákon ugrálás, falon futás, csúszdázás. Ezek túlnyomó részt élvezhetőek, de azért vannak benne hibák, nem is kevés. A falon ugrálásnál a kamera kezelés fog majd néha fejfájást okozni, mivel ha nem jó oldalra nézünk akkor az oldalugrás helyett szegény Cal egy helyben fog ugrani, aminek zuhanás és halál lesz a vége. Az indáknál szeret melléugrani főhősünk, hacsak nem szinte totál pontosan kapjuk el azt a lógó kötelet. A csúzdázás pedig egyenesen őrjítőre tudott némely helyen sikeredni (hál' isten ebből nem sok lett). Annyira nem nehéz ez sem, de például amikor kanyarodni kell benne, az néha indokolatlanul nagy koncentrációt tud kívánni. Ha kicsit is hibázik az ember, már le is esett, és kezdheti elölről az egészet. Megjegyzendő, hogy a készítők itt sem voltak annyira szadisták, mint a Fromsoftware-nél. Ha leesünk, csupán egy kicsi életerőt veszítünk, és visszarak minket a játék oda, ahonnan leestünk (csúszásnál a csúszda tetejére), és már folytathatjuk is a kalandunkat. Azonban nekem egy vagy két helyen előfordult, hogy jó pár stim packem bánta az adott szakaszt, mire tovább jutottam. Stim packről jut eszembe: ígértem az előző pontban ennek kifejtését. Akárcsak a Sekiróban, itt sem magától töltődik vissza az életerőnk, hanem úgynevezett stim packet használva. Ebből alapvetően 2-t ad a játék. Ezen felül a bolygókon még 8 van elrejtve, tehát összesen 10-re lehet szert tenni. Ezek, ahogy ez előző pontban is említettem, minden meditáció alkalmával újratöltődnek. A térkép ezeket a secret szóval jelöli, de nem csak őket, rajtuk kívül még gyűjthetőek úgynevezett life és force essence-ek is. Ha ezekből hármat-hármat összegyűjtünk, akkor emelkedik a maximális erő, illetve életerő csíkunk (khm God of War khm).
A játék másik, nem annyira jelentős részét a puzzle-ök fogják kitenni. Nem bosszantóan nehezek, és annyira sok sincs belőlük, mondhatni, kellemes mennyiségben fedezhetőek fel. Fejfájást pont annyi okoznak, hogy még nem kell aszpirinért rohanni. Ráadásul egy-két secret is csak ezek által lesz elérhető. Én főleg a Tomb Raider hajdani szellemét véltem felfedezni bennünk. Végre egy játék, amiben a fejtörők gondolkodtatnak! Ha pedig elakadnánk, BD-1 nyújt számunkra segítséget egy egy-két mondatos tanáccsal.
Ezen szekció zárásaként pedig megemlíteném, hogy a játékban, ahogy már korábban is említettem, többször is vissza kell térnünk majd egy-egy bolygóra. Főleg azért, mert nem lesz első körben minden része elérhető. Szépen lassan adagolva mindig új képességeket fogunk megtanulni (push, pull, a többit nem osztanám meg :-) ), amelyek segítségével a térképnek addig elzárt részeit fogjuk tudni elérni (plusz a képességfán is akkor fognak új részek aktiválódni). Nálam ez néha már átcsapott frusztráltságba, mert nagyon meg akartam oldani egy régiót, majd akkor jöttem rá, hogy valószínűleg csak később leszek erre képes. Tehát nyugi, nem lesz egyből minden elérhető. Az is egy taktika lehet majd, hogy az ember jócskán előrehaladva a történetben próbál meg a gyűjtögetésre fókuszálni, amikor úgy érzi, már minden képesség a rendelkezésére áll. Eme pont zárásaként még megemlíteném a kincsesládákat. Elég lehangolóak, nekem nagy csalódást okoztak. Kozmetikai cuccokon kívül semmit sem lehet találni bennük. Hacsaknem szereti az ember szépítgetni a karakterét, teljesen felesleges az egész. Ráadásul PS4 Pro-n volt, hogy beraktam valamit, és csak 20 perccel később fogta ezt fel a rendszer. Például BD-1-et átszíneztem, de ez a valóságban csak 20 perccel később látszódott. Emellett a kozmetikai cuccok nagy része a kardunkat érinti, amit Cal a kezében fog, tehát nem is látszanak! Azonban megemlítendő, hogy a fény/lézer/energiapallos fejleszthető a játékban, különböző játéksítlusokat lehetőve téve.
3.) Zene:
A Respawnnál a fiúk ezen a téren nagyon bevállalósak voltak, és nekem ez tetszett. Persze visszaköszönnek a szokásos témák, de mertek egy relatíve új és ismeretlen bandát berakni. Szerintem a zene abszolúte illik a környezetbe, és hihető Star Wars hatást nyújt. De a szavaim helyett beszéljen a:
Jár a pacsi mind a The Hu együttesnek, mind a játék készítőinek ezért a szerintem merész lépésért (berakni csak úgy egy mongol banda zenéjét szerintem tökösségre vall).
4.) Grafika:
Egy-sze-rű-en le-nyű-gö-ző. Jó, nem világot megváltó, de akkor is szép! Ahogy említettem, a váltások a cinematic és a játék között a God of Warhoz hasonlóak. Szépek, fluidak, nincsenek külön bevágások. Azonban, ahogy más videósokat is néztem, vannak eltérések PC/Xbox/PS4 között. Sajnos (legalábbis nekem) Xbox-on szebb a grafika, mint PS4-en. Utóbbin olyan közepesnek érződik, de még így is nagyon szép és komoly teljesítményről beszélünk. Ha már teljesítmény: egy-két szót ejtenék arról, hogyan is fut a játék konzolon.
Sajnos nem túl jól. Baromi hosszúak a töltési idők. Nem ritka a fagyás sem. Olyan is előfordult, hogy amikor befutottam egy új szobába vagy régióba, akkor kezdte el a rendszer lerenderelni a grafikát, és egy laza 2-3 perc alatt játszhatóvá is vált a terület. PS4 Pro-n nem teljesít valami jól szegény. Sajnos érződik, hogy a határait feszegetik már ennek a generációnak. A hibák egy része később patch-ek formájában javítható lesz: gondolok itt a már fent említett kozmetikai glitch-ekre vagy a beragadásokra, élőlények mozgás nélküli mozgására (mondhatni korcsolyáznak szegények). A töltési idővel vagy a nem gyakori, de előforduló fagyással később sem fognak tudni mit kezdeni szerény véleményem szerint. És itt megemlítenék még egy nem is bosszantó, csak feltűnő programozási hibát: nagyon könnyen kitapasztalható, melyik egység meddig jön utánunk, és azon túl már nem fog kergetni minket. Ez kihívás szempontjából zavaró, mert irtó könnyen kihasználható. Nekem volt 2 olyan boss-om is, amikor szimplán odaálltam az ajtóba, és ő nem jött közelebb. Megvágtam, visszaugrottam, és így meg is tudtam ölni végül. Ráadásul, ha például az Erő segítségével olyan helyre próbáljuk meg rakni az egységet, ahová a program nem engedné, hogy menjen: azon nyomban meghal szegényke. Mindent egybe vetve bár szép a grafika, azért vannak vele igen komoly bajok. A játék élvezeti faktorát annyira nem befolyásolja, mert bőven viszi az embert a flow, és ahhoz képest, amiket manapság kiadnak a fejlesztők a kezeik közül, ez egy elég korrekt iparos unkának mondható. Csupán zavaró, hogy manapság ezt már dicsérni kell, mert annyi a sokkal rosszabb példa.
5.) Verdikt:
Ajánlom-e a játékot a fentiek fényében? MINDENKÉPPEN! Minden Star Wars rajongónak (vagy csak az univerzum iránt érdeklődőnek) kötelező darab. A története egyszerűen fantasztikus. Simán kenterbe veri a jelenlegi VII. és VIII. részt (mondjuk nincs nehéz dolga). Magával ragad, és bővíti az eddigi ismereteinket, ráadásul olyan korszakot ölel fel, amit eddig nem sok mű érintett. A grafika miatt Xbox-ra vagy egy combosabb PC-re ajánlanám a vételt, ha teljes pompájában akarjuk élvezni az Erőt. A glitch-ek bár zavaróak, de nem kizáró okok, idővel a nagyrészüket javítani fogják úgyis. További pozitívum, hogy nincsenek benne mikrotranzakciók, sem más fizetős vagy lenyúlós megoldások. Emiatt is megéri őket támogatni. A térképpel kapcsolatos negatívumok, valamint a „kincsesládák” tartalmai szerintem nem elrettentő tényezők. A térképet meg lehet szokni, a ládákat meg lehet azért is gyűjteni, mert jár érte a trófea. A platform elemektől sem kell megijedni, bőven az idegesítő határ előtt vannak.
Még annyit hozzátennék mindehhez, hogy a karakterek remekül meg vannak írva. Mindenkinek van saját személyisége, és mindig lehet egy kis extra beszélgetést lenyomni velük, ha jobban el szeretnénk mélyedni, és többet megtudni róluk. Látszik, hogy sokat dolgoztak a szövegkönyveken is. A különböző bolygókat járva minden rés alá benézve mindig megtanulhatunk valami újat: a 66-os parancs következményeiről, a bolygó faunárájól, történetéről, a karakterekről. Aki szeretne elmélyedni benne, az nyugodtan megteheti. Ezeket számításba véve, hogy a lényegről is szót ejtsek, mert sokakat nyílván ez érdekel: a játék főtörténete egy olyan 15-20 órát ölelhet fel, ha pedig maximalisták vagyunk, akkor ez a szám könnyen felszökhet 30 órára is. Ezek a számok egy single player, kampányközpontú játéktól szerintem teljesen reálisak. Főleg ha azt vesszük, hogy például egy hajdanán hasonló árú Uncharted 8-10 órás a legjobb esetben is. De már így is hosszabb lett mint terveztem, szóval ha szereted a Star Wars-t akkor nyomás a boltba, és tessék élvezni ezt a már rég megérdemelt történetet és játékot!
Ajánlásom: Azonnali vétel!
Előző játék cikkünk: | |